איך מתחילים חינוך מהגיל הרך – מדריך חינוך פעוטות

ככל שתהיה תקשורת טובה ובריאה יותר הילד יסמוך על הוריו, יבין שהם דואגים לו והוא גם יהיה פתוח לקבל את כל החוקים.
פעוט

כולנו יודעים שהיחסים בין ההורים לילדיהם חייבים להיות מבוססים על הרבה חום ואהבה. זו הקרקע הטובה אשר עליה הילד יגדל וזה המצע העוטף שהוא זקוק לו. עם זאת חשוב לזכור כי חלק מאהבה שלנו לילד וחלק מהותי מהמסירות שלנו אליו זה החינוך שלו. אם לא נקבע כללים, אם לא נרגיל אותו להתנהגות נאותה הוא יהיה הראשון שיסבול מהתוצאות.

כך שזה לא רק לא סותר את האהבה אלא שהחינוך הוא בעצם אחד מביטויי האהבה לילד. החינוך שאנחנו מחנכים את הילד נובע מתוך אכפתיות לילד ומתוך קרבה ודאגה לשלומו. והראיה שאת ילדי השכנים אנחנו לא מחנכים כי פשוט לא אכפת לנו כל כך ממנו כפי שאכפת לנו מהילד שלנו.

אז אחרי שהבנו שחינוך = אהבה נוכל להתקדם הלאה.

 

שיטת החינוך הטובה ביותר! יש דבר כזה?

רבות הגיתי וחשבתי על כל נושא החינוך. כאם לילדים נתקלתי בהרבה תהיות ושאלות במהלך הזמן. מתוך ניסיוני אני יכולה להעיד ולומר שבדרך שנבחר לגדל את ילדינו, אין אף פעם שיטה אחת שתתאים לכולם, לכל הסיטואציות ולכל המצבים האפשריים.

עם זאת, ככל שנכיר שיטות חינוך שונות כך יהיה לנו קל יותר בחינוך הילדים. שיטות החינוך הם למעשה כליי עבודה. אז נכון שלאינטואיציה ההורית שלנו יש גם הרבה מאוד מה לומר ואולי לא תמיד אנחנו צריכים לרוץ לנבור בארגז הכלים כדי לבחור את השיטה הנכונה. עם זאת, תמיד חשוב וכדאי להכיר את המהלכים השונים כדי שגם האינטואיציות שלנו יהיו להם על מה להתבסס.

 

עקביות, קשב ותקשורת בריאה

אפשר לומר ששלושת הדברים הללו – עקביות, קשב ותקשורת זה המשולש שעליו הכול חייב להתבסס. אם אין עקביות ולא משנה מהי השיטה שבחרנו ואם אנחנו לא קשובים לילד ולא דואגים לתקשורת טובה ובריאה אתו, אנחנו לא נוכל להצליח בחינוך. הרבה הורים בטוחים בעצמם שניהלו את חינוך הילדים בצורה בלתי מתפשרת וגם בעקביות מעוררת השתאות כשלו בסופו של דבר בחינוך הילד רק בגלל תקשורת לקויה וחוסר הבנה של הילד.

 

גיל ההתבגרות הראשון

נדמה שאין הורה שלא חרד מפני גיל ההתבגרות, גיל הטיפש-עשרה. אך יש כאלה הטוענים שיש הקדמה לגיל הזה. בגיל שנתיים עד שלוש הילד נכנס גם כן לגיל 'התבגרות' כאשר הוא מפתח עצמאות. הוא מאוד סקרן בגיל הזה ורוצה לבדוק ולחקור כל דבר. בגיל זה כמובן שאין לו כל אחריות או שיקול דעת לשמור על בטיחותו והוא עלול להגיע למצבים מסכני חיים. נוסיף לזה את התקפי הזעם והעקשנות המלווה בבכיות מעוררות רחמים ונקבל תמהיל מאתגר מאוד. חובה לזכור כי בגיל הזה הדבר הכי חשוב אלו הם הגבולות. הפעוט עדיין תינוק ואם נאפשר לו כל דבר הוא יגדל לאדם מופרע וחסר ערכים.

זכרו, התינוק בודק אתכם. הוא בודק את הגבולות ובודק אם המניפולציות שלו כמו התקפי זעם והבכיות הרמות הם כלים יעילים. אם הוא יבין שזה לא עובד – הוא יחדל מזה.

 

קשר של ביטחון ואהבה

חשוב להבין. ילד שגדל בלי גבולות הוא ילד שלא חש מוגן. העולם שלו יותר מידי פתוח ומאפשר והוא חש שאין לו בעצם על מי להישען. החיים שלו הם כמו משענת קנה רצוץ. כי הוא רואה הורים שבעיניו הם כל יכולים, אך הם למעשה נותנים לו לעשות ככל העולה על רוחו. זה גורם לו לחוש חוסר ביטחון מול ההורה שהוא אמור להית העוגן הכי יציב בחיים שלו, כאשר הוא נדמה להם כחלש.

הורה שמגלה תקיפות במידה נכונה, הוא לא מאפשר כל דבר וקובע מסגרת יציבה הקובעת את הכללים הברורים – 'מה כן' ו'מה לא' הוא הורה שבונה לילד מסגרת הכי מבוססת והכי יציבה. הילד יחוש הרבה יותר מוגן.

כשהילד מבין את הכללים הוא גם מבין שהם לטובתו. גם אם הוא כועס וגם אם הוא לא מוכן לקבל את החוקים, זה עדיין לא יפגע באהבה שלו מול ההורים.

 

תקשורת בריאה

חשוב לי לציין שוב את הנושא הזה של תקשורת בריאה כי לדעתי זה הדבר הכי חשוב. ככל שתהיה תקשורת טובה ובריאה יותר הילד יסמוך על הוריו, יבין שהם דואגים לו והוא גם יהיה פתוח לקבל את כל החוקים.

 

אולי יעניין אותך לקרוא על:

פעוט
איך מתחילים חינוך מהגיל הרך – מדריך חינוך פעוטות
אהבתם? שתפו עם חברים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים בקטגוריית משפחה