מקור המילה משפחה – ומה זה אומר משפחה

היסוד של משפחה במבנה המסורתי הוא קשר שנוצר בין גבר לאישה כאשר הוא מעוגן ברוב המקרים בהסכם מוסדי שמוכר לכולנו כנישואים
מקור המילה משפחה - ומה זה אומר משפחה

מקור המילה משפחה

מקור המילה משפחה – היא מהתורה כאשר לכל קבוצה ואפילו עם שלם שמהווה קבוצה מכונה – משפחה.

למשפחה יש מבנה קלאסי מסורתי בכל העולם. לרוב מדובר בזוג של גבר ואישה המקים יחד תא משפחתי ומביא יחד ילדים לעולם. המושג משפחה אמנם שינה את פניו בעקבות תהליכי מודרניזציה שונים אך ברור שהרוב המוחלט של המשפחות בעולם מורכבים על פי המבנה המסורתי בלי שינויים מודרניים כאלה או אחרים.

אם נרצה להגדיר את המושג 'משפחה' בהגדרה אנתרופולוגית הרי שההגדרה תהיה – מוסד שמכיל גבר, אישה וילדים משותפים לשניהם. מעבר לילדים המשותפים יש גם קווים משותפים נוספים. כמו- מגורים משותפים, פונקציות כלכליות משותפות וחינוך בקו משותף ואחיד.

למעשה כל אלו מובילים לכך כי בני משפחה אחת יתנהלו בסופו של דבר כמוסד אחד שמעניק סוציאליזציה תוך הנצחת מסורת חברתית מסוימת.

המבנה המשפחתי

היסוד של משפחה במבנה המסורתי הוא קשר שנוצר בין גבר לאישה כאשר הוא מעוגן ברוב המקרים בהסכם מוסדי שמוכר לכולנו כנישואים. מבחינה חוקית והלכתית זה הקשר הרצוי והנכון בין בני זוג המקימים משפחה. בני זוג שרוצים לפרק את המשפחה עוברים תהליך של גירושין. בדומה להליך נישואין שאותו יש לעבוד במוסד דתי כך גם גירושין מתקיים באותו מוסד.

היסוד השני אשר עליו מושתת המשחה הוא קשר תורשתי. זהו קשר דם קרוב שנוצר בין הורים לצאצאים שלהם כמו גם בין הצאצאים בינם לבין עצמם, כלומר בין האחים שנולדים לאותם הורים.

יש גם את הקשרים הלא ביולוגיים שנוצרים עם השנים כאשר בני הבית מגדלים חיות מחמד, משרתים המתגוררים איתם וכן הלאה. אלו עשויים להיחשב כרכוש משפחתי אך ברור שאין כל קשר דם בין אלו לבין בני הבית והמשפחה.

 

דפוסי משפחה

כשאנחנו באים לענות על השאלה – מה זה משפחה, אנחנו למעשה צריכים להתייחס לדפוסים שונים של משפחות. אפשר לומר שלכל תרבות ולכל עם יש את דפוסי המשפחה שלהם כאשר צורות המגורים והחיים מאפיינים את כל אחד מהם.

 

תא משפחתי עשוי להיות כל אחד משלושת הצורות הבאות:

1. משפחה גרעינית – זה כולל קבוצה חברתית כביכול שמורכבת מזוג ההורים והילדים התלויים בהם והמתגוררים יחד איתם באותו בית.

2. משפחה זוגית – זוהי משפחה מודרנית המורכבת אך ורק משני בני הזוג, ללא ילדים או בני משפחה נוספים.

3. משפחה מורחבת – זוהי קבוצה חברתית המורכבת מדורות אחדים הקשורים זה לזה בקשר דם. זה יכול להיות משפחה שמורכבת משלושה דורות כמו הורים, ילדים ונכדים. זה גם יכול להיות משפחה הכוללת הורים, ילדים שאינם נושאים וכן ילדים נשואים עם בני הזוג שלהם. ישנן תרבויות שונות בעיקר בקרב העולם הערבי שם מתגוררים יחדיו 'חמולות' של משפחות מורחבות כאשר אלו עשויים לכלול שלוש דורות ואף יותר של בני משפחה אחת.

 

אולי יעניין אותך לקרוא על: 

 

 

 

 

אהבתם? שתפו עם חברים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים בקטגוריית משפחה