ערכים בחינוך ילדים – על מה צריך להקפיד ועל מה פחות

הקשר הבריא עם ההורים משפיע יותר מכל על ההתפתחות המוחית של הילד. השקיעו בקשר הזה, רפדו אותו ועשו אותו הכי חם, הכי מבין, הכי אוהב והכי תומך. זה יוכיח את עצמו!
חינוך ילדים

כולנו רוצים לגדל ילדים רגישים ועדינים לצרכי הזולת. ילדים שיהיו נעימים לסביבה ובעלי ערכים נעלים.

אנחנו כאן עם חמישה ערכי בסיס חשובים במיוחד אותם ליקטתי עבורכם. ערכים אלו הם כאמור ערכי בסיס שיעשו את ההבדל בתוצאות החינוך של הילדים שלכם.

אך לפני הכול חשוב להדגיש. הזמן הכי נכון להתחיל בו את חינוך הילד לערכים הוא הרבה לפני העיתוי שנדמה לכם. יש כאלה שסבורים שמהרגע בו הילד יעמוד על דעתו הם יתחילו בחינוך שלו. אז אולי זה נכון במידה מסוימת, אך הורים שחפצים להשתית את הבית שלהם על ערכי חינוך גבוהים, צריכים לחשוב על זה עוד הרבה לפני שהם מביאים את הילדים לעולם. את האווירה בבית ואת המסירות, את הכבוד ואת ההדדיות הם צריכים להשליט בבית ובאוויר הרבה לפני שהילדים יגיעו. רק כך נולדים הילדים אל תוך קן חמים, נעים, מכיל וכזה שכל הערכים אליהם תבקשו לחנך אותם ייספגו היטב ויתקבלו בצורה הכי טבעית.

הערכים החשובים לגידול הילדים

אז הבטחתי לכם את חמשת הערכים הכי חשובים לגידול נכון של ילדים. הנה הם לפניכם.

1. למדו את הילד לקחת אחריות – הורים רבים תוהים למה ומדוע בן ה – 16 שלהם לא עושה את הפעולות המינימליות כמו פינוי הבגדים המלוכלכים שלו אל סל הכביסה או הורדת כלי האוכל מהשולחן לאחר הארוחה. הם רק לא מבינים שהם למעשה הובילו אותו לכך. אילו היו מחנכים אותו לקחת אחריות כבר מגיל רך ממש, הוא לא היה גדל אנוכי ומרוכז בעצמו. כבר מגיל שנתיים שלוש אפשרו לילד לבצע פעולות תואמות גיל. זה אולי לא ייעשה כמו שאתם רוצים וזה גם יארך הרבה זמן אך זה שכר הלימוד. ילד שלוקח אחריות ומבצע תפקידים בבית חש בטוח בעצמו, הוא גדל תוך פיתוח מיומנויות עצמאיות ומפתח גם כישורי חיים במישורים רבים.

2. ביטוי רגשות בצורה מכובדת – העולם המודרני הקלוקל מכניס לפה שלנו מילים קשות ומתלהמות. שלא לדבר על קללות וגידופים. חשוב ללמד את הילד לדבר בכבוד ובצורה נעימה בכל נושא שלא יהיה. גם כשכועסים וגם כשמתוסכלים, השפה הנקייה והמכובדת חייבת להישאר. חינוך לשפה ערכית ומוכבדת נובעת בעיקר בעקבות דוגמא אישית נאותה. הורים שמדברים בצורה יפה ומכובדת מעבירים את זה גם לילדיהם.

3. ניהול מתחים בצורה מושכלת – אדם מתוח הוא אדם שעשוי להיכנס למצבי אוטומט כאשר הוא יתפרץ, יעשה ויפעל בצורה לא נאותה. חשוב ללמד את הילד לשלוט על עצמו גם במצבים מהסוג הזה. זה אומר לדעת לעצור, לנשום נשימה עמוקה, לרכוש טכניקות שונות להירגעות ובעיקר לפעול בצורה מודעת. הורים שמשכילים להעניק לילדיהם את האומנות הזו של שליטה על התגובות האוטומטיות, מעניקים להם מתנה ענקית וערכית לכל החיים. הדרך לחינוך עוברת במידה רבה דרך הדוגמא האישית.

4. ערך של עבודה קשה – כדי להצליח בחיים אין מנוס מעמל ועבודה קשה. אדם וגם ילד שמתאמצים מאוד ועובדים קשה כדי להשיג מטרה כלשהי, נהנים בסופו של דבר מסיפוק עצום ומביטחון עצמי שנוסק גבוה. אז נכון שקל יותר לרפד לילד את החיים והרבה יותר נוח לנו להחליק עבורו את העניינים. מנגד, הורה שמאפשר לילד שלו להתאמץ כאשר הוא כמובן מפקח ורואה כי מדובר במאמץ שמתאים למידותיו של הילד, הוא הורה שמחשל את הילד שלו לקראת החיים שלו בעולם. ילד שעובד קשה ומשיג את התוצאות הוא ילד שלא יירתע ממשימות ומאתגרים. הוא יחתור במלוא כוחו וישיג מטרות רבות בחייו האישיים.

5. הורים שנמצאים תמיד בשביל הילד – זה אולי לא ערך חינוכי. אך לא אוכל שלא להדגיש את הערך הזה שהוא למעשה מופנה אליכם ההורים. אם תהיו תמיד בשביל הילד ותעניקו לו את הביטחון, את החוסן ואת התחושה שאתם מכילים אותו בכל מצב ובכל סיטואציה, הילד יגדל למבוגר הרבה יותר בטוח בעצמו. הוא לא יסתכן, הוא יפעל מתוך מחשבה מושכלת ויגיע להישגים גבוהים בתחומים רבים בחיים.

 

הקשר הבריא עם ההורים משפיע יותר מכל על ההתפתחות המוחית של הילד. השקיעו בקשר הזה, רפדו אותו ועשו אותו הכי חם, הכי מבין, הכי אוהב והכי תומך. זה יוכיח את עצמו!

 

אולי יעניין אותך לקרוא על:

חינוך ילדים
ערכים בחינוך ילדים – על מה צריך להקפיד ועל מה פחות
אהבתם? שתפו עם חברים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים בקטגוריית משפחה