אוכל בריא – איך לבחור את האוכל לבית

אז איך נוכל לדעת מה הכי מתאים לנו לאכול? למה יש כאלה שדווקא טוב להם לאכול אורז לבן ולא אורז מלא? אולי באמת אין בעיה עם ממתקים מידי פעם?
אוכל בריא

מאז ומתמיד יש לי 'בעיה' עם המושג הזה של אוכל בריא. כי כמו שכולכם יודעים לכל סוג של מזון יש את היתרונות שלו מול החסרונות שלו. אפילו לשוקולד יש יתרונות .(טוב. רק למריר… בלי המילויים הנוטפים ורק לשוקולד המריר ממש עם אחוז מוצקי הקקאו הכי גבוהים…)

אז איך נוכל לדעת מה הכי מתאים לנו לאכול? למה יש כאלה שדווקא טוב להם לאכול אורז לבן ולא אורז מלא? אולי באמת אין בעיה עם ממתקים מידי פעם?
אז בואו נעשה מעט סדר בכל העניין הזה.

תזונה בריאה מנוקדת בחטאים…

הרבה אנשים שואלים האם כל החיים חייבים לאכול אוכל בריא? האם השניצל יצא לעולם מחוץ לתחום ונאלץ להסתפק רק בחזה עוף נטול שמן צלוי בתנור? האם השוקולד שלנו מהיום יהיה רק שוקולד חרובים? סלט הפירות יחליף לו בהדר את עוגת יום ההולדת?

הרבה מאוד אנשים מתלבטים בעניין הזה ומנסים לבדוק האם יש מצב לחטוא מידי פעם ולצרוך משהו שלא מוגדר ממש 'בריא'?  האם יש אפשרות לשלב עוגה טובה או סטייק עסיסי בתפריט הבריא והמצומק שלנו?
אז כדי שאוכל לענות על השאלה אגדיר קודם כל מה זה אוכל בריא?

מי קובע מה בריא?

כדי להבין מה זה אוכל בריא צריך לבחון מהי ההשפעה של האוכל הזה על הגוף. כך למשל כולנו יודעים שהפירות והירקות נחשבים כאוכל בריא כי יש בהם הרבה וויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון וגם סיבים תזונתיים.
כך גם הבשר, העוף והדגים נחשבים כמזונות טובים ומזינים לגוף האדם בגלל החלבון האיכותי לצד שפע וויטמינים ומינרלים.
מוצרי חלב גם כן מספקים לנו הרבה חלבון וסידן וכן מינרלים חשובים כמו אשלגן, נתרן ומגנזיום.

ואם אני רוצה משהו מתוק?

אז בינתיים בכל הרשימה הזו עדיין לא מצאנו את ה'מתוק' האמתי, אם לא ניקח בחשבון את הפירות המתוקים והעסיסיים.
אז האמת היא שיש גם את הדבש שאפשר לצרוך במידה כדי להרוויח את היתרונות התזונתיים שיש בדבש כמו ויטמינים חיוניים ונוגדי חמצון. גם לשוקולד יש מקום בתזונה הבריאה כשהם תורמים לתחושה הטובה שלנו אחרי האכילה שזה גם כן נחשב כדבר בריא.

איזון – זו מילת המפתח

אז נכון שלכל סוג של מזון שציינו כאן יש יתרונות רבים. עם זאת יש לכל אחד מהם גם תכונות נלוות נוספות. מה שעשוי לגרום לנזקים בעת שמפריזים בצריכה שלהם.
כך למשל צריכה גבוהה מידי של פירות וירקות עשויה להוביל להשמנה בשל תכולת הסוכר הגבוהה.
גם בשר בקר בכמות גבוהה עשויה להוביל לעלייה בכולסטרול ובשומן הרווי.

מוצרי החלב הם גם כן בעלי שיעורי שומן גבוהים ועל כן צריכה מוגזמת תוביל גם כן להשמנה, לעלייה בכולסטרול ואפילו לפגוע בחולי סוכרת.
אפילו צריכה של דגנים מלאים עם הרבה סיבים תזונתיים עשויה להתברר כבעייתי. כי יש חלק מהסיבים התזונתיים שפוגמים בספיגה של הברזל והסידן בגוף.
אז בקיצור הבנתם. האיזון זה שם המשחק ואף פעם לא כדאי להיות קיצוניים לשום כיוון.

גם לתהליכים יש משמעות

חשוב שתזכרו. גם המאכלים הכי בריאים שבררתם בקפידה עשויים להגיע לצלחת שלכם אחרי שהם נפגעו בדרך וספחו אליהם חסרונות בולטים. אם זה טיגון ארוך מידי, תוספת של שומן מוקשה כמו חמאה, מרגרינה או שמנת וכמובן תוספת של מלח וסוכר בכמות גבוהה מידי.

אז איך תרכיבו את התזונה בבית?

החכמה היא לבחור את המזון הבריא בצורה שקולה בלי להפריז לשום כיוון. מלאו את המקרר בפירות וירקות, הכינו ארוחות מאוזנות ושלבו גם ממתקים בכמות מדודה כדי שלא תצברו חסכים.

 

אולי יעניין אותך לקרוא על:

 

אוכל בריא
אוכל בריא
אהבתם? שתפו עם חברים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים בקטגוריית אוכל
מאכלים שניתן להכין עם טאבון?
איזה סוגי מאכלים ניתן להכין עם טאבון?

טאבון הוא כלי בישול מסורתי שמשמש לאפייה ובישול של מגוון מאכלים. הנה כמה סוגי מאכלים שניתן להכין עם טאבון כוללים: פיצות, בשרים כמו סטייק, קבב ושיפודים, דגים כמו סלמון או דג טונה, ירקות כמו חצילים, פפריקה וזיתים, לחמים, קישים ועוד.

קרא עוד »