אוכל לתינוקות מה מותר ומה אסור

ברור שחלב האם הוא ה'לכתחילה' וזה הדבר הכי בריא עבור התינוק. עם זאת אפשר לומר כי גם בעזרת התחליפים ניתן להגיע לתזונה מעולה וכזו שתעניק לתינוק את המענה המושלם.
אוכל לתינוקות מה מותר ומה אסור

המזון הראשון והכי טבעי לתינוק שנולד זה כמובן חלב האם. חלב האם מותאם באופן מלא לצרכיו של התינוק כאשר בכל שלב הוא יקבל את החלב בהרכב הכי מתאים עבורו. בימים הראשונים יש הקולוסטרום שזה עדיין לא החלב והוא למעשה מקדים את החלב. מדובר במזון מעולה עבור התינוק שמרפד את מעיו בימים הראשונים לחייו מה שיועיל לו לכל החיים. מדובר בכמות קטנה מאוד שיש לכל אם מיד לאחר הלידה כאשר תוך ימים ספורים יגיע החלב. גם החלב בימים הראשונים הוא לא כמו החלב שיהיה לאם בהמשך. מדובר בחלב שומני ומרוכז בצבע צהבהב ולא לבן. זה בדיוק מה שהתינוק צריך בגיל הזה. כך עם כל שלב בגדילה ובהתפתחות של התינוק המזון שהוא יקבל מאמו יהיה מותאם בדיוק עבורו.

 

הנקה מול תמ"ל

יש כמובן גם התחליפים השונים המיועדים לתינוק שאימו לא יכולה או לא רוצה להיניק מסיבות שונות. גם את התמ"ל חשוב להתאים על פי גילו של התינוק כמו גם בהתחשב ברגישויות שונות אם ישנן במשפחה. יש סוגים שונים של תמ"לים כאשר לרוב לא יהיה מסובך מידי להגיע לזה שאכן יהיה הכי מתאים והכי בריא לתינוק.

ברור שחלב האם הוא ה'לכתחילה' וזה הדבר הכי בריא עבור התינוק. עם זאת אפשר לומר כי גם בעזרת התחליפים ניתן להגיע לתזונה מעולה וכזו שתעניק לתינוק את המענה המושלם.

 

מתחילים לטעום אוכל…

החל מגיל ארבעה חודשים כבר אפשר להתחיל לתת לתינוק 'טעימות'. עדיין לא מדובר בארוחות של ממש אך כבר אפשר לפתוח אותו לעולם ולאפשר לו לגלות טעמים נוספים. ברור שזה יחייב להיות אוכל טחון היטב ללא כל גושים. זה יכול להיות ירק מבושל ומעוך, זה יכול להיות פרי אך כל דבר במינון מינימלי ממש רק כדי לאפשר לתינוק לחוש את הטעמים החדשים ולפתוח אותו לעולם.

באופן כזה ניתן גם לגלות אם ישנה רגישות כלשהי למזון כאשר כך תדעו להימנע ממאכלים בעייתיים עבורו.

 

הרגלי אכילה נכונים מגיל אפס

מהרגע בו התינוק יכול להשתתף בארוחה גם אם מדובר בטעימה מזערית, הוא כבר יכול להתחיל ללמוד ולקנות הרגלי אכילה נכונים.

אז גם אם מדובר רק בזוג הורים ותינוק אתם כבר יכולים להתחיל לשתף אותו בארוחה. הוא יהיה אתכם על יד השולחן שם תאפשרו לו לטעום אוכל, תנצלו את הזמן הזה לגרייה לצורך ההתפתחות של המוטוריקה העדינה שלו כמו אחיזת כפית, תפיסה של האוכל וכו'. גם המוטוריקה הגסה יכולה לקבל את שלה באמצעות ישיבה בכיסא אוכל מותאם כאשר עמוד השרה והשכמות יתרגלו עבודה המתאימה להם.

הזמן הזה של אכילה משפחתית עשוי להפוך לזמן איכות כדי לפתח הרגלי אכילה נכונים תוך הפגנת התחשבות בשני ומתן כבוד הדדי.

 

אוכלים בריא

התינוק הרך שעדיין לא טעם את כל המזון הקלוקל שהעולם מציע, עדיין טהור וחוש הטעם שלו אנין במיוחד. הוא יוכל ליהנות באמת מטעמם הטבעי של ירקות, פירות ואפילו בלי תבלין נוסף. הוא יתמוגג משתיית מים וייהנה בהחלט מהאכול הבריא והמזין שתגישו לו. הבעיה לנו ההורים היא שלעיתים אנחנו חוששים שלא מספיק טעים לו לתינוק ואנחנו ממתיקים או ממליחים את האוכל וכך בשיטתיות מקלקלים את חוש הטעם שלו.

כדאי להיצמד למזון טבעי, טרי ובריא ולבחון את התגובות של התינוק על כל דבר. חבל להרוס לו את האוכל וכך גם להרוס לו את התזונה.

 

יש גם כללים של 'אל תעשה'

אז עד עכשיו דברנו על מה כן כדאי לעשות ואיך כדאי להרגיל את הילד לאכול נכון. יש גם כמה כללים של 'אל תעשה' שחשוב לדעת ולהיצמד אליהם.

אסור להשאיר תינוק לבד עם בקבוק במיטה. במיוחד אם מדובר בתינוק קטן ממש שאפילו לא יודע לאחוז בכוחות עצמו את הבקבוק. זה עלול לגרום לחנק, לדלקות אוזניים ואם הוא יתרגל ללכת לישון עם בקבוק זה יכול גם להוביל להתפתחות עששת הבקבוק.

יש להגיש לתינוק את האוכל בחתיכות קטנות שימנעו סכנת חנק מאכלים עגולים כמו גזר .(מבושל כמובן) בננות, נקניקיות וכדומה יש לחתוך לרצועות אורך כדי למנוע חלילה מצב של חסימת קנה הנשימה.

חשוב לשמור על קשר עין עם התינוק בזמן האוכל כדי למנוע סכנות.

 

אולי יעניין אותך לקרוא על:

 

אהבתם? שתפו עם חברים

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים בקטגוריית אוכל
מאכלים שניתן להכין עם טאבון?
איזה סוגי מאכלים ניתן להכין עם טאבון?

טאבון הוא כלי בישול מסורתי שמשמש לאפייה ובישול של מגוון מאכלים. הנה כמה סוגי מאכלים שניתן להכין עם טאבון כוללים: פיצות, בשרים כמו סטייק, קבב ושיפודים, דגים כמו סלמון או דג טונה, ירקות כמו חצילים, פפריקה וזיתים, לחמים, קישים ועוד.

קרא עוד »