חינוך ילדים ביהדות

אז מהי הדרך הכי נכונה לחנך בה את הילד? יש מי שטוען שיש ללכת רק בדרכי נועם. להיות חברים של הילד, לפנק אותו, לאפשר לו ולספק לו גם את כל המידע בדבר הערכים המצופים ממנו.
חינוך ילדים ביהדות

מקורות והמלצות מהתורה לחינוך הילדים

ההורות היא הדבר הכי חשוב שיש לנו בחיים. העולם המודרני לא רואה את זה כך ועל כן האנשים בעולם הגדול של היום משקיעים את עצמם בקריירה ורק לאחר שהם מתפנים מהעיסוקים הבוערים שלהם, לעיתים זה ממש דקה לפני שהרכבת בורחת, הם מתחילים לחשוב ברצינות על דור העתיד.

כאשר אנחנו מדברים על ילדים, הדבר הבא חייב להיות החינוך של הילדים. אנחנו לא כמו בעלי החיים שמביאים צאצאים ומשחררים אותם לחופשי. הילדים שלנו גדלים על ערכים. אנחנו רוצים להכשיר אותם לקראת החיים שלהם כאן בעולם מתוך היצמדות לערכי יושר ואמת.

מה זה חינוך?

כשאנחנו מדברים על חינוך אנחנו למעשה מתייחסים לשתי דברים שונים.

 

1. חינוך למצוות – כיהודים אנחנו אמורים לחנך את הילדים שלנו לחיי תורה ומצוות. בכל גיל יש את שלבי החינוך שלהם. על פי הגמרא, קטן היודע לנענע – חייב בלולב. להתעטף – חייב בציצית. לשמור תפילין – אביו לוקח לו תפילין. יודע לדבר – אביו לומדו תורה וקריאת שמע.

אז נכון שקיום המצוות למעשה חלה על הילד. אך כל עוד הוא נחשב 'קטן' שזה אומר עד הגיעו לגיל מצוות, הרי שהחינוך מוטל על הוריו. ההורים אמורים לעצב את הזהות ואת האישיות של הילד תוך דגש על פיתוח עוצמות רוחניות, מיומנויות שונות, כוחות נפש וכמובן רגישות. המטרה היא לעצב את עולמו של הילד והכנה שלו לקראת חיים עצמאיים לכשיגדל.

2. פיתוח מיומנויות – ההורים אמורים לסייע לילד להפיק מתוך האישיות שלו את המיטב שבו. הכוונה היא לא רק פיתוח של כוחות הקיימים בו, אלא גם גישות אחרות, מחויבויות, יחסים, מעורבות וכן הלאה. המטרה למעשה היא לאפשר לילד את היכולת ואת המיומנות לתקשר בצורה טובה עם כל אדם. זה אומר חברים, עמיתים לעבודה, בני זוג וכן הלאה. אנחנו יודעים שיש בעולם אנשים שמסוגלים לנהל מערכות יחסים בצורה איכותית וטובה עם הרגשות הנכונים והיחסים הטובים כאשר מנגד יש כאלה ששם הם נופלים.

ההורה הוא זה שיכול לסייע לילד לבנות את עולמו התקשורתי כדי שיידע להתמודד טוב יותר מול אנשים בכל סיטואציה שלא תהיה.

סמכות באיכות

אז מהי הדרך הכי נכונה לחנך בה את הילד? יש מי שטוען שיש ללכת רק בדרכי נועם. להיות חברים של הילד, לפנק אותו, לאפשר לו ולספק לו גם את כל המידע בדבר הערכים המצופים ממנו.

הבעיה היא בחינוך מהסוג הזה שהילד למעשה לומד שהכול מגיע לו. הוא לא מתאמץ כלל בשום תחום ודורש לקבל הכול על מגש של כסף. ברור שילד כזה גדל ללא ערכים כאשר הערך הראשי מבחינתו זה לא לוותר ולנסות להשיג תמיד כמה שיותר בכל תחום.

ילד כזה חייו אינם חיים ואין לקנא בעתידו.

מה שנכון זה פשוט לקבוע כללים ברורים 'מה כן' ו ' מה לא'. מה אפשרי ומה לא קיים בבית ספרינו. ברגע שאנשים יודעים מה הם רוצים ומה חשוב להם והם ברורים עם עצמם לגמרי, מה הם לא רוצים שהילד יעשה, החינוך כבר יהיה הרבה יותר טבעי. כי כשיש לנו דברים בהירים וברורים לנגד עיננו, אנחנו יודעים איך להתנהל בכל תחום ובכל נושא.

אז צריך סמכות אך צריך גם קשר טוב ואיכותי.

לומדים חינוך

אז נכון שאין לימודי הורות ולא חייבים להוציא תעודה כלשהי לקראת ההורות. אך אנשים אחראיים לא מוותרים. הם תמיד ילמדו לפני שהם יתחילו לחנך את הילד בשיטה כזו או אחרת. זאת כדי להבטיח שלמות.

 

ואולי יעניין אותך לקרוא על:

 

אהבתם? שתפו עם חברים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים בקטגוריית משפחה