חוקי עבודה לנשים בהריון

חשוב להבין. אנחנו חיים במדינה סוציאלית ועל כן אין כל סיבה שיהיה עלינו לשקול היריון לפי הקריירה או מקום העבודה שאנחנו רוצים להתבסס בה. הזמן הנכון להביא ילדים הוא כשאנחנו צעירות ויש לנו כוח
חוקי עבודה לנשים בהריון

אל תוותרי לבוס/ית שלך

היריון זו שמחה. היריון זו לא מחלה. עם זאת חשוב לדעת שלאישה בהיריון וגם לבעלה יש זכויות שונות והם זכאים להיעדר ממקום העבודה שלהם בהתחשב בתנאים מסויימים כמובן.

מלבד זאת ישנה הגבלה על העסקת אישה בהיריון במקומות שם ישנה קרינה או שנעשה שם שימוש בחומרים מסוכנים. כך גם עבודה בסביבת מקור חום עלולה להיות בעייתית. מעבר לכך ישנה הגבלה מבחינת שעות העבודה הן בלילות והן ביום מנוחה שבועי.

עובדת שנכנסת להיריון אמורה להודיע על כך למעסיק בחודש החמישי. ישנם מקרים אשר בהם ההודעה תצטרך להיות מוקדמת יותר כשזה קשור לאופי העבודה ואופי מקום העבודה.

אישה הרה המועמדת לעבודה לא חייבת להודיע למעסיק על עובדת היותה בהיריון. מעסיקים אינם רשאים להפלות מועמדות רק בגלל שהן בהיריון. ברור גם שלמעסיק אין היתר להפנות שאלות מהסוג הזה מול מועמדת לעבודה.

 

מתי תודיעי לבוס שאת בהיריון?

אז כפי שכבר ציינו, עד לחודש החמישי אין כל סיבה חוקית להודיע לבוס על עובדת ההיריון. עם זאת, כאשר האישה עובדת בתנאים מסויימים עליהם נפרט להלן, או אז חשוב שהיא תודיע לבוס תוך עשרה ימים מהיום בו היא גילתה שהיא אכן בהיריון. היא גם תצטרך לצרף אישור רפואי מתאים.

אישה העובדת בחשיפה עם חומרים מסוכנים שעלולים להזיק לה או לעובר כפי שנקבע בתקנות בטיחות עבודה או תקנות עבודת נשים.

אישה העובדת בקרבה למקור חום שעשוי לגרום להעלאה בחום גופה לרמה של מעל 38.5 מעלות צלזיוס וזאת למשך ארבע שעות רצופות.

 

פיטורין בהריון

אין למעסיק היתר לפטר אישה עובדת בגלל הריונה, זאת החל מיום העבודה הראשון שלה במקום.

אם מדובר בעובדת שמועסקת לכל הפחות שישה חודשים אצל אותו מעסיק או במקום עבודה אחד הרי שלא יהיה כל היתר לפטר אותה ולא משנה מהי הסיבה וזאת רק בהיתר מטעם הממונה על עבודת נשים.

עובדת שפוטרה בתקופת ההיריון שלא כדין יכולה להגיש תלונה נגד המעסיק ולתבוע פיצויים ביחידת האכיפה לחוקי עבודה.

 

פיטורין לאחר לידה

בתקופה שלאחר הלידה אין כל אישור למעסיק לפטר את העובדת. מדובר באיסור מוחלט ואין אפשרות לקבל היתר לכך בשום דרך שהיא.

האיסור לפטר יולדת תקף למשך 60 יום גם לאחר שחופשת הלידה הסתיימה. גם אם האישה נטלה לעצמה חופשת לידה ללא תשלום גם לאחר חופשת הלידה, לא יהיה כל היתר לפטר אותה הן במהלך החופשה הזו והן בשישים הימים שלארח החופשה. הדבר יהיה א]שרי רק לאחר קבלת היתר מטעם הממונה על חוק עבודת נשים.

 

חזרה לעבודה לאחר חופשת הלידה

כל עובדת שיצאה לחופשת לידה זכאית לשוב לעבודה לאחר שתסיים את חופשת הלידה. אם המעסיק מעוניין לפטר את האישה או אפילו רק לפגוע בהיקף המשרה שלה במהלך 60 יום שלאחר חופשת הלידה, חייב לפנות לשם כך אל הממונה לחוק עבודת נשים ושם להגיש בקשה לקבלת היטב פיטורים או פגיעה בהיקף משרה על פי חוק עבודת נשים.

מעסיק שלא רוצה לקבל את העובדת חזרה לעבודה ומבקש לשלם לה על שישים הימים שלאחר חופשת הלידה עובר למעש על החוק והוא עשוי לעמוד לדין על כך. כי הוא חייב על פי חוק לאפשר לה לשוב לעבודה כל עוד היא מעוניינת בכך עד לאחר 60 יום מעת סיום חופשת הלידה.

 

המקרים המחייבים את המעסיק לקבל היתר פיטורים או היתר לפגיעה בהיקף העבודה או פגיעה בהכנסה

(דבר החוק)

1. פיטורין של עובדת בהיריון, שעבדה אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה 6 חודשים לפחות. באופן קבוע או אפילו זמני.

2. עובדת במהלך זמן של 60 ימים לאחר תום חופשת לידה.

3. עובדת שנעדרה מעבודתה בתקופה של 60 ימים לאחר תום ההיעדרות. וזאת בשל מצב רפואי שקשור בלידה.

4. עובדת שיצאה לחופשה ללא תשלום לאחר שהסתיימה חופשת הלידה, ועד 60 ימים לאחר מכן.

5. עובדת מניקה במהלך תקופת היעדרות ללא תשלום בימים לאחר חופשת הלידה ועד 6 חודשים מיום הלידה, כל עוד היא מניקה ונאסרה ההעסקה שלה במקום בגלל מאפיינים במקום העבודה,.

6. עובדת שעוברת טיפולי פוריות, וזאת בהתחשב בתנאים מסוימים כמו האם אלו טיפולי פוריות לילד ראשון או שני. הדברים נכונים עד ל 150 יום מסיום התהליך.

7. עובד/ת בתקופת טיפולי פוריות ללא היעדרות, ועד 150 ימים לאחר מועד תחילת טיפולי הפוריות, לפי המאוחר.

הדבר כפוף לתנאי שהעובדים עבדו באותו מקום עבודה או אצל אותו מעסיק למשך תקופה של לפחות 6 חודשים. ההגנה הזו חלה אם העובד/ת הודיע/ה למעסיק על הטיפולים עד שלושה ימים ממועד קבלת הודעת הפיטורים או קבלת ההודעה המוקדמת לפיטורים המוקדם מביניהם) ואף צרף אישור רפואי מהרופא המטפל עד 14 ימים ממועד ההודעה.

8. הורים מאמצים אם השלימו לפחות 6 חודשי עבודה אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה. וזאת לפני קבלת הילד לביתם.

9. עובדת ששוהה במקלט לנשים נפגעות אלימות בכפוף לתנאים מסוימים.

חשוב להבין. אנחנו חיים במדינה סוציאלית ועל כן אין כל סיבה שיהיה עלינו לשקול היריון לפי הקריירה או מקום העבודה שאנחנו רוצים להתבסס בה. הזמן הנכון להביא ילדים הוא כשאנחנו צעירות ויש לנו כוח. הגוף בריא יותר וחזק יותר לתהליך הזה וישנם הרבה פחות סיכונים כל עוד האישה צעירה. עם הגיל העולה כבר יש הרבה יותר חששות והרבה יותר תקלות בדרך.

על כן, חשוב שכל אישה תהיה מודעת לכך שיש לה זכויות רבות בחודשי ההיריון ואל לה לוותר עליהן.

 

אולי יעניין אותך לקרוא על:

 

אהבתם? שתפו עם חברים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים בקטגוריית משפחה