בריאות האישה איך לשמור עליה

לא לחינם ארגון הבריאות העולמי מגדיר את בריאות האישה כ''מצב של רווחה גופנית, נפשית וחברתית מוחלטת ולא רק היעדר מחלה או חולשה.''
בריאות האישה

בריאות האישה זהו מושג גדול ורחב שטומן בחובו היבטים רבים. ההיבט הביולוגי, ההיבט הנפשי וההיבט הסוציאלי.

אנחנו הנשים שונות מהגברים בהרבה מאוד מובנים כאשר כל אורח החיים וכל מה שהאישה חווה משפיעים במידה רבה על בריאותה.

לא לחינם ארגון הבריאות העולמי מגדיר את בריאות האישה כ"מצב של רווחה גופנית, נפשית וחברתית מוחלטת ולא רק היעדר מחלה או חולשה."

השינויים הדרמטיים שהאישה חווה

כל אישה חווה שינויים דרמטיים בגופה במהלך השנים. תקופת הפוריות היא תקופה מאתגרת בפני עצמה והיא משפיעה לא פעם על המצב הנפשי של האישה. המחזור החודשי והווסת משפיעים במידה רבה על מצב הרוח ועל המרץ של האישה שעשוי לנדוד בין 'היי' גבוה לדכדוך של ממש. תקופות של היריון, לידה ואחרי לידה מאופיינים בעליות תלולות וירידות תלולות של כמויות ההורמונים שאחראיים גם כן לשורה של תופעות. החל מבחילות, הקאות ואפילו היפרמאזיס שנשים רבות חוות בחודשי ההיריון הראשונים וכלה בסיבוכים שונים הקשורים להיריון כמו סוכרת, יתר לחץ דם ועוד תופעות הדורשות ערנות ושימת לב.

בחודשים שלאחר הלידה האישה חשופה גם כן לבעיות נפשיות ודכדוך שעלולים להימשך תקופות ארוכות.

גיל המעבר שמגיע עם סיום גיל הפוריות הוא גם כן מאתגר מאוד ובקיצור – לא קל להיות אישה.

 

פעילות גופנית

פעילות גופנית היא תמיד דבר חשוב. אך כשמדובר אצל אישה זה עשוי להיות ההבדל בין תחושה טובה, מצב רוח מרומם וגוף בריא וחזק לבין תחושת רפיסות, כאבי גב, שרירים רפויים בעיקר אחרי היריון ולידה ועוד כמה תופעות לא נעימות. אז אחד הדברים הכי יעילים הן לחיזוק הגוף והן לבריאות הנפש היא ההקפדה על פעילות גופנית.

חשוב להתאים את הפעילות בהתאם למצב של האישה בלי להעמיס יתר על המידה. יש פעילות מותאמת גם לנשים בהיריון שאלו נועדו למנוע נזק וכאבים ומנגד לתרום לחיזוק הגוף, לשיפור מצב הרוח והכנת הגוף לקראת הלידה.

תזונה נכונה

כל אדם חייב לשמור על תזונה נכונה ומאוזנת. כשמדובר באישה הדבר חשוב שבעתיים. האישה על כל קורות חייה עשויה לאבד אבני דרך רבים ובהיעדר תזונה נכונה לא יושלמו חסרים.

חוסר דם – המחזור החודשי עשוי לגרום לאנמיה בגלל איבוד דם בכמות גדולה מידי. אם האישה לא תקפיד על מזון עתיר בברזל, הרי שהיא תיחלש ומערכות הגוף השונות עשויות להיפגע בעקבות כך.

סידן – התקופות הללו של ההריונות והלידות שואבים מהאישה הרבה סידן. העובר לא מתחשב בכמות שיש לאימו לתת. הוא לוקח את כל מה שהוא צריך מה שעשוי להוביל לחולשה בעצמות, דלדול עצם, היחלשות השיניים וכן הלאה.

סרטן נשים – אבחון מוקדם מציל חיים

האישה חשופה למחלות סרטן באיברים הנשיים. אם זה סרטן השד ואם זה סרטן השחלות. התזונה לא תמיד תשפיע על הופעת המחלה או מניעתה למרות שיש הטוענים כי אכילה בריאה תמיד עשויה לתרום גם כאן. בגלל שמחלות אלו עלולות להיות אלימות וקטלניות חשוב להקפיד על בדיקות תקופתיות במרפאת נשים. לכל אישה בכל גיל יש את ההמלצות על הבדיקות המתאימות כאשר ישנה התחשבות בגורמי תורשה, בגנטיקה וכמובן בגיל של האישה וההיסטוריה הרפואית שלה.

למרות אורח החיים התובעני בו אנחנו חיות והמרוץ הבלתי פוסק בכל התחומים הטכניים, חובה לפנות זמן לביצוע בדיקות תקופתיות אלו. לא פעם מתברר כי אבחון מוקדם הוביל להצלת חיים. טיפול מהיר יעיל ופשוט פתר בעיה שעלולה הייתה להגיע לממדים מפלצתיים בלתי פתירים.

אז חברות, שנהיה בריאות תמיד!

 

אולי יעניין אותך לקרוא על:

 

בריאות האישה
בריאות האישה איך לשמור על הבריאות ועוד כמה מושגים
אהבתם? שתפו עם חברים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים בקטגוריית גוף ונפש
טיפול שורש
מתי נבצע טיפול שורש?

טיפול שורש הוא כמובן מונח המגיע אלינו ישר מעולם טיפולי השיניים. ברבות הימים הפך המונח לניב שגור בפי רבים. אלו המעוניינים לתאר סיטואציה בה יש

קרא עוד »
טיפולים דנטאליים אסתטיים
טיפולים דנטאליים אסתטיים שכדאי להכיר

השיניים שלנו בעלות השפעה דומיננטית על המראה הכולל ומלבד רפרטואר רחב של טיפולים הקשורים לבריאות השן, כגון סתימות, כתרים, טיפולי שורש, הרי שבשנים האחרונות עלתה המודעות לקיומם של מגוון טיפולים דנטאליים אסתטיים המיועדים לשיפור התפקוד והחזות של השיניים להשגת חיוך מיליון דולר.

קרא עוד »
אכילה נכונה בגיל ההתבגרות
אכילה נכונה בגיל ההתבגרות

הרגלי אכילה לא בריאה בשלבי ההתבגרות וההתפתחות, עלולים לגרום לנזקים בעתיד. במאמר זה אני ממליצה על הרגלים של אכילה נכונה בגיל ההתבגרות. המשיכו לקרוא

קרא עוד »