מה צריך לדעת על אוכל כשר – המדריך למתלמד

אחד האיסורים על פי ההלכה היא אכילה של בשר וחלב יחד. מאכל שמעורבים בו בשר וחלב אסורים באכילה. מעבר לכך יש את שיעור ההמתנה בין אכילת בשר לחלב כאשר ישנם מנהגים שונים בעניין הזה.
אוכל כשר

יש הלכות וחוקים על פי התורה שמכתיבים את הכללים של האוכל הכשר. כשאני מדברת על אוכל כשר הכוונה היא על מאכלים המותרים באכילה כפי שהם וזה כולל גם הכנה נכונה של המאכל כאשר לעיתים זה מה שיכשיר את זה לאכילה. כמו למשל שחיטת בשר, מליחה וכן להאה. כך גם עם פירות וירקות. יש תהליכים המכשירים את הצמחים לאכילה. אם זה הלכות טבל, ערלה, מעשרות או הלכות שמיטה וכן הלאה.

אסביר מעט למי שרוצה ללמוד על הנושא ולהבין אותו יותר לעומק.

מה זה כשר?

אסביר קודם כל מה זה בעצם 'כשר'? הפירוש המילולי של המילה היא 'ראוי'. יש מי שטוען שהמילה כשר הוא מלשון 'כשורה'. כלומר המזון עשוי כפי שנדרש על פי כל הקריטריונים על פי דרישות ההלכה.

חוקי התנ"ך הם אלו שקובעים את כל הכללים המרכיבים את המושג הזה של אוכל כשר.

העם היהודי הקפיד לאורך כל הדורות על אכילת מאכלים כשרים כאשר גם במצבים אשר בהם לא הייתה האפשרות להשיג מזון כשר היו כאלה שהעדיפו לרעוב ולא לצרוך מזון שאינו כשר. כך היה בשואה וכך היה גם ברוסיה.

חשוב לי לציין כי האיסור לאכול מאכלים אסורים הוא לא בגדר של ייהרג ואל יעבור. עם זאת אנחנו יודעים כי בעת גזרות שמד אזי גם עבירות שאין בהם ייהרג ואל יעבור הן עבירות שאין לעבור עליהם גם אם נוצרו מקרים או מצבים של פיקוח נפש. זו הסיבה כי בעת גזירות אנטיוכוס היו רבים שממש מסרו את נפשם על איסור זה משום שהייתה זו שעת שמד.

 

בשר, חלב ופרווה

כשבאים להכשיר מאכלים ולהעניק להם חותמת כשרות, בוחנים קודם כל מה מכיל המוצר ומה מרכיב אותו. יש מרכיבים כשרים ויש מרכיבים שאינם כשרים. ברור שחומרי הגלם כולם חייבים להיות ממקור כשר.

את המזונות הכשרים מחלקים לשלוש קבוצות עיקריות: בשרי, חלבי ופרווה.

אחד האיסורים על פי ההלכה היא אכילה של בשר וחלב יחד. מאכל שמעורבים בו בשר וחלב אסורים באכילה. מעבר לכך יש את שיעור ההמתנה בין אכילת בשר לחלב כאשר ישנם מנהגים שונים בעניין הזה. לא נפרט את כל המנהגים של כל העדות. נציין את המקובל על פני רוב קהילות ישראל ההמתנה לאחר אכילת בשר היא שש שעות עד לאכילת חלב. מעת אכילת חלבי יש להמתין חצי שעה + שטיפה של הפה (אפשרי גם שתייה של מים).

 

חיבור בלתי אמצעי עם בורא עולם למשך שש שעות

היה אחד מגדולי ישראל שנהג בכל יום לאכול כמה 'חוטים' ממנת עוף. הוא טען שבחוטים הללו הוא נעשה מחובר לבורא עולם לשש שעות. כלומר שעות בהם הוא לא אוכל מוצרי חלב בגלל שכך הורה בורא עולמים.

ממחקרים שנערכו במהלך השנים עולה כי אכילה של בשר וחלב יחד לא בריא לגוף וההקפדה על ההפרדה בין בשר לחלב מסייע לגוף בעיכול בריא יותר של כל אחד מהמאכלים.

 

איזה בשר כשר?

לא כל בשר מותר באכילה. יש כללים ברורים איזה עוף ואיזו חיה או בהמה מותרים באכילה. ישנה רשימה בתורה שם נמנים החיות והבהמות הטהורות והמותרות באכילה.

כל מה שמותר באכילה יש לו גם כללים והלכות לשחיטה הכשרה. מעבר לכך יש גם הלכות מליחה של הבשר כדי לשאוב את הדם הצרור בתוך העוף או הבשר החוצה.

 

אל תקרי ונטמאתם אלא וניטמטם

בפסוק על מאכלות אסורות כתוב – 'ולא תטמאו בהם ונטמתם' ונטמתם בלי א'. אמרו על זה הפרשנים, אל תקרי ונטמאתם אלא וניטמטם. כי אכילת מאכלים לא כשרים מטמטמים ליבו של אדם.

על פי דברי הרמב"ם כל מאכל שאסור באכילה עשוי לגרום נזק לגוף או לנפש של האדם האוכל את אותו מאכל.

מעבר לכך, בעלי החיים הטמאים הם לרוב בעלי טבע אלים ואכזר ואדם האוכל בשרים אלו נעשה אכזרי גם כן.

 

זה לא בעיה לצרוך מזון כשר

אז זה נשמע אולי מורכב ומסובך. אך האמת היא שכל מה שהיה קשה בעבר כיום הוא הרבה יותר פשוט הודות לגופי הכשרות הבודקים עבורנו כל דבר וקובעים את רמת הכשרות של כל מאכל.

אנחנו רק צריכים לבחור את המזון הכשר והנכון.

 

אולי יעניין אותך לקרוא על:

אוכל כשר
אוכל כשר
אהבתם? שתפו עם חברים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים בקטגוריית אוכל
מאכלים שניתן להכין עם טאבון?
איזה סוגי מאכלים ניתן להכין עם טאבון?

טאבון הוא כלי בישול מסורתי שמשמש לאפייה ובישול של מגוון מאכלים. הנה כמה סוגי מאכלים שניתן להכין עם טאבון כוללים: פיצות, בשרים כמו סטייק, קבב ושיפודים, דגים כמו סלמון או דג טונה, ירקות כמו חצילים, פפריקה וזיתים, לחמים, קישים ועוד.

קרא עוד »