סוגי גני ילדים

אם גם אתם מבולבלים מכל ההיצע ומכל המגוון ואתם לא באמת יודעים מה כדאי ועל מה כדאי ללכת, אנחנו כאן כדי לסדר לכם מעט את הראש בעניין הזה.
סוגי גני ילדים

לאיזה גן תשלחו את הילד או הילדה?

פעם ידענו שגן ילדים זה גן ילדים. נקודה. בלי יומרות מיוחדות, בלי תוכניות לימוד מיוחדות ובלי שיטות יוצאות דופן. גן שהילד ייהנה להגיע לשם בכל בוקר, ייהנה מחוויה לימודית, משחקים, חברה וכל מה שיעשיר את עולמו וימלא את יומו בתכנים יעילים ומועילים.

 

היום כבר יש הרבה יותר אפשרויות מה שמשאירות אותנו ההורים מבולבלים מאוד.

יש את הגן האנתרופוסופי ויש את הגן המוניטיסורי. יש גן הוליסטי ויש גן ירוק. יש למעשה כמה וכמה גנים מיוחדים שכל אחד מהם מבטיח להפוך את הילדים שלכם למחוננים, לחכמים, למפותחים ולכל מה שכל הורה רוצה ומצפה מהילד שלו. אז האמת היא שהרישום לגני הילדים ובמיוחד של אלו שיש להם ביקוש גבוה מהרגיל כבר הולך אוטוטו להיסגר והמקומות כולם נתפסים. אז אם גם אתם חפצים להעניק לילד שלכם משהו 'מעבר' משהו שהוא לא יוכל לקבל בגן הרגיל, זה בדיוק הזמן להחליט ולרשום.

אם גם אתם מבולבלים מכל ההיצע ומכל המגוון ואתם לא באמת יודעים מה כדאי ועל מה כדאי ללכת, אנחנו כאן כדי לסדר לכם מעט את הראש בעניין הזה.

נעניק לכם כאן מידע על אודות גני הילדים המיוחדים כדי להקל עליכם את הבחירה.

 

גן אנתרופוסופי: לימוד לא מתוך שינון

העיקרון בגנים האנתרופוסופיים הוא שהילד לומד אתת העולם דרך החושים שלו. הוא מגיב על כל דבר בצורה של חיקוי. על כן על פי שיטה זו על המטפלים כלומר ההורים ואנשי החינוך, להתאים עבור את הסביבה. על כן כל הלמידה בגנים הללו נעשה ללא שינון. אין לימודי חשבון וקריאה בגנים הללו. הכול נעשה על טהרת האומנות והפעולה ואלו הם הכלים המרכזיים בעזרתם מחנכים את הילדים.

כל הציוד שיש בגן נעשה בעבודת יד, הילדים מכינים בעצמם את הארוחות שלהם ומנקים ומסדרים אותו בעצמם.

בגן אין לעשות שימוש בטלפונים סלולאריים, לא מקריאים סיפורים מתוך ספרים אלא ממחיזים אותם, לבובות בגן אין פנים כדי לאפשר לילדים את חופש הדמיון.

להורים אין יכולת להתערב יותר מידי בסדר היום של הגן.

הגן מתאים להורים המאמינים בעקרונות השיטה ולא בוער להם שהילד ידע קרוא וכתוב או חשבון לפני שיעלה לכתה א'.

 

גן מונטיסורי: להכיר את עצמך

השיטה דוגלת בכך שהילד אמור לפתח לעצמו את הלימוד העצמי. הילד אמור להסתמך על הטבעיים שלו כדי להגיע להתפתחות המושלמת. המורה או הגננת אמורה להיות בעמדת צפייה בלבד כשאר היא מנחה את הילד אל הכלים הנכונים ללימוד העצמי שלו. בגן המונטיסורי יש קבוצות רב גילאיות כאשר הילדים הבוגרים לוקחים אחריות על הצעירים מהם.

ישנה אווירה לימודית, קיים עיסוק רב סביב ספירה, משקלים, גדלים כמויות וכל מה שמכין את הילדים לשלבי הקריאה והכתיבה. בגנים הללו לומדים הילדים גם לנהל עבודות בית שונות שמו סדר, ניקיון, בישול וכן הלאה.

בגן אין פינת בובות ואפילו סדר יום מובנה אינו קיים. בגן בונים הילדים את סדר הפעילויות שלהם בהם הם ירצו לעסוק. המושג 'משחק' לא קיים בגנים הללו. הילדים שם רק 'עובדים'.

הגן מתאים להורים שמעוניינים לפתח את הילדים בהתאם לשיטה זו לצד רכישת ידע בתחומי המתמטיקה, קרוא וכתוב וכו'.

 

גן ירוק: איכות הסביבה בראש

 

גן ילדים ירוק זה גן אשר מתחנכים בו על ערכים של כבוד לזולת, ערכים לטבע והשקעה בכל מה שקשור לאיכות הסביבה. בגנים הללו יהיו מתקני מחזור, עמדת קומפוסט, פינת חי, ערוגות לגידול ירקות כאשר הילדים ייטלו חלק פעיל בכל הפרויקטים הללו. מעבר לכך מושם דגש מיוחד על אכילה נכונה ובריאה וכן הקפדה על פעילות גופנית.

בגנים הללו לומדים על חיסכון בחשמל וחיסכון במים, על צריכה נמוכה יותר וצמצום בהוצאות בכל תחום. הגן מתאים לאנשים שמצפים שילדיהם יגדלו תוך מודעות סביבתית גבוהה. לאנשים שמתעצלים לעסוק עם נושא המחזור הגן פחות יתאים.

 

גן דמוקרטי: פעילות חופשית

גן דמוקרטי מכונה גם 'גן אחר' או 'גן זורם'. בגן המנהל בשיטה זו ישנם ארבעה עקרונות שמשולבים בכל פעילות שהיא בגן. כך שכל פעילות תהיה שווה מבחינת התועלת. ארבעת הדברים הם – משחק, למידה, עבודה ויצירה.

בגן מהסוג הזה קיים מזנון פתוח כאשר כל ילד בוחר לעצמו את שעת הארוחה המתאימה לו.

הגן מתאים להורים שרוצים שהילדים שלהם יהיו קשובים לעצמם בלא פחד וחשש במצבים של חוסר מסגרת או כללים.

 

גן רב גילאי: קבוצות על פי תחומי עניין

זהו גן אשר בו הילדים נמצאים במסגרת אחת למשך כל שנות הגן. בגן יהיו כמובן ילדים בגילאים שונים וברמות התפתחות שונות. הם מחולקים על פי רמות ההתפתחות, תחומי העניין ולא על פי הגיל.

הצוות נמצא עם אותה הקבוצה משך כל שנות הגן מה שיוצר היכרות קרובה מאוד. היא מפתחת ביטחון אצל הילד ותחושה של יציבות. הילדים הבוגרים מסייעים לקטנים וכך הם מפתחים מנהיגות וכישורים של עזרה לזולת. הקטנים לעומת זאת נהנים מהעשרה ומתכנים ברמות גבוהות יותר והם גם נהנים ממודלים לחיקוי.

בגן כזה היחסים הם כמו משפחה גדולה של אחים גדולים עם קטנים.

הגן מתאים להורים שמבקשים עבור הילדים שלהם מסגרת שוויונית לצד יציבות בגן עם דמויות קבועות לאורך זמן.

 

גן מוזיקה/אומנות/מדע : גן עם דגש על תחום אחד

גנים אלו שמים דגש על תחום אחד נבחר כאשר כל הלמידה והפעילות בגן סובבים סביב אותו תחום.

גן כזה מתאים להורים שיש להם זיקה מיוחדת לתום מסוים והם חפצים שהילדים שלהם ימשיכו במסלול הזה.

 

אז כל מה שנשאר חכם זה לבחור את הגן המיוחד לילד המיוחד שלכם.

 

ואולי יעניין אותך לקרוא על:

 

אהבתם? שתפו עם חברים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים בקטגוריית משפחה