מתי נבצע טיפול שורש?

טיפול שורש

טיפול שורש הוא כמובן מונח המגיע אלינו ישר מעולם טיפולי השיניים. ברבות הימים הפך המונח לניב שגור בפי רבים. אלו המעוניינים לתאר סיטואציה בה יש לטפל בבעיה מסוימת היטב, מהמסד עד הטפחות. במאמר הבא אנחנו רוצים לפזר את הערפל מעל המונח ולדבר על הטיפול. נסביר מדוע יש לגשת אליו ומתי. מה מטרות הטיפול וכן הלאה. אם הנושא נשמע לכם מעניין ואם הוא מעסיק אתכם דווקא בימים אלו, זה הזמן שלכם להמשיך לקרוא.

מה הגורמים למחלות בחלל הפה

הנתונים מדברים בעד עצמם. בערך תשעים אחוז מהאוכלוסייה בעולם המערבי סובלת ממחלות בחלל הפה. רגע לפני שנבין מה זה אומר בדיוק, אנחנו רוצים להסביר איך בנויה השן. השיניים שלנו מונחות על שורשים הממוקמים בתוך החניכיים. השורשים שומרים על השיניים יציבות במקומן. על השורש יש רקמות רכות וסביבן מעטפת קשה ולבנה העונה לשם אמייל. כאשר אנחנו מסתכלים על השיניים שלנו, אנחנו למעשה מביטים בשכבת האמייל. בזמן שאנחנו אוכלים מצטברת שכבה של חיידקים על גבי השיניים. מה שנקרא בשפה המקצועית: 'עששת' או תרבית חיידקים. אם לא נצחצח שיניים כנדרש או לא נגיע לטיפולים קבועים אצל שיננית פעם בחצי שנה לפחות, החיידקים יתחילו להמיס את שכבת האמייל. כך נוצרים חורים בשיניים למעשה ועם הזמן, תרבית החיידקים ממשיכה לפגוע ברקמות העדינות ומגיעה דרך מוח השן, דרך הרקמות הרכות עד לשורש. כאשר הנגע מתפשט יש חשש לריקבון של השורש ועלינו לבצע טיפול שורש מסודר.

לפני כל פעולה אחרת עלינו לערוך אבחנה מסודרת

בדרך כלל הפניה לרופא השיניים נעשית עם התפתחות כאבים בשיניים. הכאבים הללו מתפתחים בעקבות הדלקת אשר הולכת ומתפשטת לתוך הרקמות הרכות, אל תוך מוך השן. ברקמות הרכות נמצא כלי דם ועצבים, אשר למעשה שולחים איתות בדמות כאב למוח, על התפתחות דלקתית. על מנת שהרופא המטפל יוכל להבחין בקצב התקדמות הדלקת ובאזורים הנגועים יש לערוך צילום. את הצילום עושים כהכנה לטיפול ולאחריו יקבע הגורם המטפל כיצד יש להמשיך מכאן. אם ישנם כאבים עזים, בדרך כלל בפרק הזמן לפני הטיפול יקבל המטופל מענה באמצעות איזון תרופתי עבור שיכוך כאבים.

איך מתבצע הטיפול הלכה למעשה

נגיד קודם כי טיפולי שורש דורשים מיומנות ולא מעט ידע מקצועי. בסופו של דבר אנחנו מדברים על תהליך מורכב אותו יש לבצע בצורה הטובה ביותר על כל פרטיו. טיפולי שורש מתחילים עם הרדמה מקומית של האזור בו יש לבצע את הטיפול. במקרים מסוימים, אם המטופל רגיש במיוחד או מגיע עם חששות דרמטיים, קיימות אפשרויות נוספות. למשל, טשטוש כללי עם גז צחוק וכדומה. טיפול שורש לא מלווה בהרדמה כללית אבל יעשו הכל כדי למנוע מהמטופל תחושת כאב ואי נוחות לאורך תהליך הטיפול.

בהמשך, יבודד הגורם המטפל את השן באמצעות מסגרת עם יריעת גומי. זאת בניסיון למנוע מחומרים כאלו ואחרים להתפשט לשיניים נוספות. אז, יוציא רופא השיניים את השן הפגועה ויתחיל בניקיון האזור הפגוע, האזור המודלק. בסוף, יאטום הרופא את תעלת השן ויניח כתר זמני עד להנחת כתר קבוע. הכתר נראה ממש כמו שן רגילה ובשנים שיבואו אחרי הטיפול לא תרגישו בהבדל. הכתר יראה בדיוק כמו כל שן אחרת בחלל הפה.

למה חשוב לפנות לקבלת טיפול בזמן

כמו בכל תחום בחיים. טיפולי שיניים יש לבצע בתוך זמן קצר. הזנחה ממושכת תביא להידרדרות ויהיה עלינו לבצע לא רק טיפולי שורש אלא פעולות מורכבות הרבה יותר. מלבד זאת, הרי שאף אחד לא אוהב להרגיש כאב ואי נוחות. אם יש חשש להתפתחות מחלה בחלל הפה, בקרב ילדים או מבוגרים, יש לפנות בהקדם לקבלת טיפול על ידי איש מקצוע מנוסה.

אהבתם? שתפו עם חברים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים בקטגוריית גוף ונפש
טיפולים דנטאליים אסתטיים
טיפולים דנטאליים אסתטיים שכדאי להכיר

השיניים שלנו בעלות השפעה דומיננטית על המראה הכולל ומלבד רפרטואר רחב של טיפולים הקשורים לבריאות השן, כגון סתימות, כתרים, טיפולי שורש, הרי שבשנים האחרונות עלתה המודעות לקיומם של מגוון טיפולים דנטאליים אסתטיים המיועדים לשיפור התפקוד והחזות של השיניים להשגת חיוך מיליון דולר.

קרא עוד »
אכילה נכונה בגיל ההתבגרות
אכילה נכונה בגיל ההתבגרות

הרגלי אכילה לא בריאה בשלבי ההתבגרות וההתפתחות, עלולים לגרום לנזקים בעתיד. במאמר זה אני ממליצה על הרגלים של אכילה נכונה בגיל ההתבגרות. המשיכו לקרוא

קרא עוד »