הריון ראשון מה עושים המדריך ליולדת הצעירה

אם אתן מתלבטות האם מדובר בצירים אמיתיים או לא, ואתן לא רוצות לוותר על אפידורל, שווה בהחלט לקחת את הסיכון ולהגיע אל בית החולים גם אם אתן לא בטוחות שזו לידה.
הריון ראשון מה עושים המדריך ליולדת הצעירה

 

ההיריון הראשון תמיד יהיה מלווה בתהיות, בהפתעות, בחששות וכמובן בהרבה עצות טובות מכל הנשמות הטובות שבסביבה. הבעיה עם כל העצות הללו היא שלרוב הן תהיינה סותרות מה שיגביר עוד יותר את הבלבול.

אז בתחילת הדרך זה נדמה כמסכת ארוכה ארוכה שסופה כלל אינו נראה באופק. אך כדאי שתדעו, ארבעים השבועות חולפים בסופו של דבר הרבה יותר מהר מכפי שנדמה לכם.

אז אני כאן עם מדריך שיסייע לכל אחת לצלוח את התקופה המרגשת והמסעירה באופן הכי רגוע שרק אפשר תוך הבנה על כל התהליך ועל כל השינויים שאמורים להתרחש בגוף במהלך כל חודשי ההיריון.

אישה שמתכוננות בשלווה ורוגע לקראת האימהות תהיה אמא בטוחה יותר וגם מוכנה יותר לקראת התפקיד.

 

אז נתחיל מהשלבים הראשונים ממש.

קביעת היריון

לרוב אין לנו תאריך מדויק שקובע את הזמן בו התחיל ההיריון. בגלל שזה כך, נהוג להסתמך על תאריך הווסת האחרונה כאשר משם ואילך סופרים ארבעים שבועות של היריון.

עם תחילת ההיריון חשוב להתחיל מיד בנטילת וויטמינים, ברזל וחומצה פולית. כך מגידים את המאגרים החשובים בגוף שמהם העובר ייטול כדי להתפתח ולגדול. אישה שאין לה מאגרים, עשויה לסבול מאנמיה, מחולשה קיצונית ומעייפות יתר.

 

אכילה נכונה ובריאה

בעבר מקובל היה לומר שהאישה ההרה צריכה לאכול בשביל שניים. לא פלא שנשים בעבר השמינו מאוד במהלך ההיריון ועלו עשרות ק"ג בכל היריון.

היום אומרים שצריך להוסיף עוד 300 קלוריות ליום וזה בהחלט מספיק. חשוב כמובן להקפיד על צריכת מזונות בריאים מכל הסוגים עם כל אבות המזון, הוויטמינים והמינרלים הדרושים כדי שלגוף יהיה את כל מה שהוא צריך כדי לספק לעובר את ההתפתחות התקינה, תוך שהדבר לא יפגע באישה.

לרוב בחודשי ההיריון הראשוניים האישה לא מסוגלת לאכול את הכמויות הרגילות שהיא התרגלה אליהם בגלל בחילות הבוקר. אם עד ההיריון וגם בזמן ההיריון היא אוכלת מזון בריא, אל לה לדאוג. העובר יקבל את כל מה שהוא צריך.

 

מעקב היריון

בעבר לא היו יותר מידי אפשרויות לעקוב אחר מהלך ההיריון. לא היו אמצעי הדמיה כפי שיש לנו היום ועל כן אי אפשר היה לצפות על העובר, לערקוב אחר כמות מי השפיר, לראות אותו ואת איברי גופו המתפתחים ובטח שגם לא יכלו לדעת מראש את מינו של העובר.

היום יש את האמצעים המתקדמים המאפשרים לראות כמעט כל דבר וכל ליקוי אם ישנו בהתפתחותו של התינוק מה שמקל הן על הטיפול במהלך ההיריון, הן על תכנון הלידה והן על ההכנה הנפשית של ההורים לקראת התרחישים האפשריים.

אז אולי קצת הפחדתי אתכן, חשוב לי גם להרגיע ולומר כי רוב רובם של ההריונות עוברים בצורה בריאה, עם עובר בריא המתפתח לו בקצב הנכון עד לשעה הטובה בו הוא מגיח סוף סוף לאוויר העולם.

 

בדיקות דם ומעקבים

חשוב לבצע בדיקות דם בהתאם להנחיות הרופא. כך אפשר לעקוב אחר רמות ההמוגלובין בדם, אחר רמות הסוכר ובאופן כללי לעקוב ולראות כי הכול מתנהל כשורה בכל מה שקשור מבחינת תמונת הדם של האישה.

לרוב תהיה ירידה קלה ברמות ההמוגלובין וחשוב לאזן אותו בנטילת תוספי ברזל. גם אישה שרמת הברזל בגופה תקינה, תקבל הנחיה לנטילת תוסף ברזל וזאת כדי לשמור על המצב הקיים וכן כדי להכין אותה לקראת הלידה.

חשוב להגיע אל הלידה עם רמות ברזל גבוהות בגלל איבוד הדם שמתרחש בדרך כלל במהלך הלידה.

 

איך יודעים מתי מתחילה הלידה?

בלידה ראשונה האישה עוד ממש לא יודעת לקראת מה היא הולכת ומה היא אמורה להרגיש כדי להבין שהנה עליה להתפנות אל בית החולים.

אז האמת היא שאין כאן דברים מאוד ברורים ומאוד חד משמעיים ונדמה שכמעט כל אישה מגיעה אל בית החולים כביכול ללידה והיא נשלחת חזרה הביתה בגלל שלמעשה התהליך עדיין לא החל.

 

ירידת מים – ירידת מים בהחלט מהווה סימן שתהליך הלידה החל. אישה שנמצאת בשבועות הרלוונטיים שזה אומר החל משבוע 38 ואילך, הרי שירידת המים בשלב הזה הינה תקנית לחלוטין וזה מבשר את בוא הלידה. (אם ירידת המים מתרחשת קודם לכן, חשוב לפנות מידית אל בית החולים על מנת לנסות להאריך את הזמן עד הלידה ולמשוך אותו עד כמה שרק אפשר.)

חשוב לדעת. ירידת מים עשוה להתרחש גם 24 שעות ואפילו יותר לפני שהלידה תתרחש בפועל. מה שאומר שאם אין כאבים ואין דם במי השפיר, אין צורך להילחץ. יש להיערך לקראת הנסיעה, אפשר לעשות את זה ברוגע, במתינות ולצאת לדרך בראש רגוע בלי לחץ.

אם הלידה לא תתקדם גם לאחר ירידת המים, הרי שבחלוף 48 שעות תהיה התערבות רפואית לצורך זירוז הלידה, זאת כדי למנוע זיהומים אפשריים בגלל ירידת המים.

צירים – צירי לידה הם כאבים שאי אפשר להתעלם מהם. נשים רבות מתחילות את התהליך כאשר הן לא בטוחות האם אלו אכן צירי לידה. חשוב להבין כי צירים אמיתיים שמובילים ללידה הם צירים כואבים מאוד שכמעט לא מאפשרים לנו לדבר. הציר אמור להימשך משך דקה שלמה. רק כאשר הצירים הם בתדירות של אחת לחמש דקות לפחות, אות הוא שאלו הם צירי לידה. שוב הפחדתי אתכן? אז תזכרו שברגע שאתם מגיעים אל בית החולים, תוכלו לבקש אלחוש אפידורלי. האלחוש ירגיע לגמרי את הכאבים ולא תחושו כלל את כל מהלך הלידה.

אם אתן מתלבטות האם מדובר בצירים אמיתיים או לא, ואתן לא רוצות לוותר על אפידורל, שווה בהחלט לקחת את הסיכון ולהגיע אל בית החולים גם אם אתן לא בטוחות שזו לידה.

 

והעיקר – שיהיה לכן בקלות ובשעה טובה ומוצלחת.

 

ואולי יעניין אותך לקרוא על:

אהבתם? שתפו עם חברים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים בקטגוריית משפחה