כל מה שרצית לדעת על ניתוח החלפת מפרק ירך

מפרק הירך מהווה את אחד המפרקים הגדולים בגוף. הוא בנוי מראש כדורי אשר מותאם לתוך גומחה קעורה בעצם אגן אצטבולום, בדומה ל"מכתש ועלי".
ניתוח החלפת מפרק ירך

סביב המפרק יש קופסית, שרירים ורצועות אשר מסייעים לפעילות של המפרק ושומרים על היציבות שלו. ראש עצם הירך והאצטבולום מצופים בסחוס מפרקי אשר מאפשר תנועה חלקה ללא כאבים. לסחוס המפרקי יש תפקיד חשוב כבולם זעזועים ומפחית חיכוך בזמן תנועה. ישנם מצבים שונים אשר גורמים להרס של הסחוס לרבות: חבלה, דלקת פרקים ניוונית שהיא השכיחה מכולם. דלקת פרקים זאת מהווה את הגורם העיקרי להפרעה תפקודית בגיל מבוגר וקרוב ל80 חוזים מהאוכלוסייה יסבלו משחיקה מסוימת של הסחוס המפרקי מעל גיל 65. ישנם מקרים שבהם יהיה צורך לבצע ניתוח החלפת מפרק ירך.

מתי יש צורך בניתוח החלפת מפרק ירך?

החלפת מפרק ירך הוא ניתוח המתבצע לאחר שמוצו כל הטיפולים הלא ניתוחיים לרבות מתן תרופות נוגדות דלקת ונוגדות כאב, פיזיותרפיה ועוד. מטרת הניתוח להחלפת מפרק הירך היא להפחית את הכאבים שמהם סובל המטופל, לשפר את טווחי התנועות במפרק הירך וכן לשפר באופן משמעותי את איכות החיים של האדם. 

מהן התוצאות המצופות מניתוח להחלפת מפרק ירך?

אחוז גבוה (יותר מ-90 אחוזים) של אנשים העוברים ניתוח החלפת מפרק ירך מדווחים על הקלה משמעותית בכאבים, שיפור בתנועתיות והניידות ועלייה משמעותית באיכות החיים וזאת תוך 6 שבועות מהניתוח. ההצלחה של הניתוח תהיה תלויה בגורמים שונים לרבות: רמת הפעילות של המטופל לפני הניתוח, טווחי התנועה של מפרק הירך לפני הניתוח, מידת שיתוף הפעולה של המנותח, הצלחה של הפרוצדורה הכירורגית, הענות של המטופל להנחיות של הצוות המשקם ועוד. חשוב לדעת כי הניתוח לא יאפשר למטופל לבצע פעולות אינטנסיביות לרבות: אימוני ריצה או לעסוק בענפי ספורט אגרסיביים או פיזיים הדורשים קפיצות. באופן טבעי מפרק מלאכותי נשחק עם הזמן גם בפעילות יומיומית מתונה והשחיקה תהיה מואצת תחת פעילות אינטנסיבית. 

מה צריך לדעת על הניתוח?

ניתוח להחלפת מפרק ירך ניתן לבצע בהרדמה כללית או בהרדמה אזורית ולעיתים משלב הרופא המרדים בין שיטות ההרדמה השונות. במהלך הטרום ניתוח ייפגש המטופל עם רופא מרדים ובפגישה הזו הוא יוכל לדון עם הרופא המרדים על שיטת ההרדמה המתאימה לו ביותר. במהלך כל הניתוח הרופא המרדים יהיה נוכח בחדר הניתוח ויהיה אחראי על הפחתת הכאבים ושמירה על תפקוד תקין של המערכות החיוניות. במהלך הניתוח יחליפו את מפרק הירך במפרק מלאכותי. חשוב לדעת כי לכל פעולה כירורגית פולשנית לרבות ניתוח להחלפת מפרק ירך יש סיכונים וסיבוכים שונים וחשוב להיות מודעים אליהם. בכדי להפחית את הסיכונים כמה שניתן יש לבחור ברופא מנתח מקצועי ולהתכונן להליך המדובר בצורה הטובה ביותר. הצלחת הניתוח תימדד במידת השיפור בכאב שחווה המטופל ובשיפור בתפקוד היומיומי שלו. למעלה מ90 אחוזים מהמנותחים מרוצים מאוד מהתוצאה.

התאוששות לאחר הניתוח

התאוששות מניתוח החלפת מפרק הירך תנוע בין 6 ל10 שבועות ובתקופה הזאת המטופל צריך להמשיך בתרגילי פיזיותרפיה. חשוב מאוד שהוא יתרגל את התרגילים שקיבל באופן עצמאי כמה שיותר, כל כיום בכדי להגיע לתוצאה הטובה ביותר. בדרך כלל ניתן לשוב לתפקוד היומיומי הרגיל ולעבודה משרדית קלה תוך כ3 עד 6 שבועות לאחר הניתוח. עם זאת, לא ניתן לבצע פעילות פיזית מאומצת ויש להקפיד על תכנית אימונים אשר הותאמה על ידי הצוות המטפל בכדי לשפר את הניידות והביצועים של המפרק החדש.

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אתכם:

אהבתם? שתפו עם חברים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים בקטגוריית גוף ונפש
טיפול שורש
מתי נבצע טיפול שורש?

טיפול שורש הוא כמובן מונח המגיע אלינו ישר מעולם טיפולי השיניים. ברבות הימים הפך המונח לניב שגור בפי רבים. אלו המעוניינים לתאר סיטואציה בה יש

קרא עוד »
טיפולים דנטאליים אסתטיים
טיפולים דנטאליים אסתטיים שכדאי להכיר

השיניים שלנו בעלות השפעה דומיננטית על המראה הכולל ומלבד רפרטואר רחב של טיפולים הקשורים לבריאות השן, כגון סתימות, כתרים, טיפולי שורש, הרי שבשנים האחרונות עלתה המודעות לקיומם של מגוון טיפולים דנטאליים אסתטיים המיועדים לשיפור התפקוד והחזות של השיניים להשגת חיוך מיליון דולר.

קרא עוד »
אכילה נכונה בגיל ההתבגרות
אכילה נכונה בגיל ההתבגרות

הרגלי אכילה לא בריאה בשלבי ההתבגרות וההתפתחות, עלולים לגרום לנזקים בעתיד. במאמר זה אני ממליצה על הרגלים של אכילה נכונה בגיל ההתבגרות. המשיכו לקרוא

קרא עוד »