תזונה נכונה לפי הרמב"ם

אם נפנים את דבריו של הרמב"ם על פיו כל מחלה כמעט קשורה לתזונה קלוקלת, הרי ברור שרופא שלא מדריך את החולה בנושא התזונה לא באמת יכול להועיל לו.
תזונה נכונה לפי הרמבם

 

הרמב"ם ידוע כרופא הגדול ביותר שהעלה על הכתב הלכות בריאות כאשר בכל הכתבים הללו הוא מדגיש עד כמה חשוב לשמור על הבריאות לאכול בצורה נכונה, להתעמל, לישון בשעות הנכונות ולמעשה כל ההוראות עבור שמירת הבריאות וכל מה שהגוף צריך כדי ליהנות מבריאות טובה.

למעשה אפשר לומר שהשיטה שלו היא שיטה מונעת והוא מבטיח כי כל מיש ייצמד לכללים שהוא כתב אכן יוכל ליהנות מבריאות איתנה לאורך ימים ושנים.

 

אומנות האכילה

כל מי שמתבונן בדברי הרמב"ם מבין כי האכילה היא ממש אומנות. אכילה נכונה כמובן. הרמב"ם מגלה לנו את כל הסודות שיש באוכל שעשוי לחזק אותנו ולמנוע מאתנו מחלות לעומת הרגלי חיים שעלולים חלילה לפגוע בבריאות שלנו.

אז נכון שהרמב"ם כתב את ההוראות הללו לפני מאות שנים אך מעניין שכל זה עדיין אקטואלי גם להיום. אפשר לומר שכל החידושים וכל התגליות שיש לנו היום בתחום הזה של שמירה על הבריאות ועל אורח חיים נכון רק מחזקות את דבריו של הרמב"ם כאשר גם המומחים הגדולים ביותר מגיעים אף הם לאותן המסקנות.

 

תזונה נכונה והתעמלות

הרמב"ם שם דגש עיקרי על שני דברים. תזונה נכונה והתעמלות. מדובר בשני יסודות עיקריים המסייעים בשמירה על הבריאות. יחד עם זאת מדגיש הרמב"ם גם את כל ההיבטים הקשורים גם לחיי המשפחה ואורח החיים הנכון והמומלץ, חיי הנפש, בריאות הנפש ולמעשה כל מה שקשור לבריאות הגוף והנפש של האדם מכל הבחינות, בכל ההיבטים וסביב כל הרגלי החיים של האדם.

על פי הרמב"ם התזונה וההתעמלות הם בעצם הדבר המרכזי והעיקרי שהאדם צריך להקפיד עליהם כדי ליהנות מאיכות חיים ומבריאות טובה.

 

הבריאות – מצב טבעי

הרמב"ם יוצא מתוך הנחת יסוד שהאדם נולד בריא והוא אמור גם להישאר כך. הבריאות היא המצב הטבעי של כל אדם. אך כדי להמשיך וליהנות מהבריאות לאורך ימים ושנים חייבים לשמור עליו. זה אומר להקפיד על כל מה שמגן על הגוף ומתחזק אותו בצורה נכונה ולהימנע מכל מה שעלול חלילה להזיק לבריאות.

אחת האמירות המוכרות יותר מתוך הלכות דעות לרמב"ם בפרק ד' – "צריך אדם להרחיק עצמו מדברים המאבדין את הגוף, ולהנהיג עצמו בדברים המברין ומחלימין. ואלו הן: לעולם לא יאכל אדם אלא כשהוא רעב ולא ישתה אלא כשהוא צמא, ואל ישהה נקביו אפילו רגע אחד."

אנחנו יודעים כי בכל הכתבים של הרמב"ם העוסקים בענייני בריאות הגוף הוא חוזר ומדגיש. יש להקפיד על הרגלי אכילה נכונים וכך גם יש לדאוג לפינוי הפסולת מהגוף. אלו הם התנאים ההכרחיים למען שמירת הבריאות.

 

מתי צריך לאכול?

הבעיה שלנו היא שבעולם המודרני כל המנגנון של הרעב והשובע הפך להיות משובש לחלוטין. אנחנו כבר לא ממש מבחינים בין רעב אמיתי לבין רעב מדומה. חשוב להבין כי רעב אמיתי נובע כאשר ינוצר צורך פיזיולוגי א מתי של הגוף בגלל ירידה של הרמות הסוכר בגופו. לעומת תיאבון שנובע בגלל גירויים חיצוניים של החושים השונים. כמו ריחות של אוכל, ראייה של אוכל או אפילו סתם שיעמום שמוביל לאכילה מיותרת לגמרי שאין הל כל קשר לרעב.

כאשר אנחנו אוכלים סתם כך לא בגלל רעב אמיתי, אין מספיק מיצי עיכול שמופרשים לצורך העיכול. זה מה שמוביל לכאבים, לנפיחויות, לגזים ועוד בעיות רבות ושונות.

בנוסף להקפדה על התזונה מדגיש הרמב"ם רבות על הנושא של פעילות מעיים תקינה. "ולא יאכל עד שיבדוק עצמו יפה יפה שמא יהיה צריך לנקביו."

הוא אף טוען שכל רופא שרוצה להציע טיפול נכון למטופליו חייב גם להבין בנושא הזה של תזונה ולעשות בה שימוש בתור שיטה טיפולית. "הידיעה בכוחות המזונות קרוב שיהיה מהיותר מועיל בידיעת הרפואה." (פרקי משה, כ')

אם נפנים את דבריו של הרמב"ם על פיו כל מחלה כמעט קשורה לתזונה קלוקלת, הרי ברור שרופא שלא מדריך את החולה בנושא התזונה לא באמת יכול להועיל לו.

 

לסיכום – תזונה נכונה על פי דברי הרמב"ם

האדם אמור לאכול כדי לקיים את גופו. אדם שלא צורך מזון נכון מביא על עצמו מחלות שונות.

על כן על פי תורת הרמב"ם חשוב להתאים את המזון, להקפיד על המינון הנכון ולדאוג לעיכול תקין ונכון.

 

אולי יעניין אותך לקרוא על:

 

 

אהבתם? שתפו עם חברים

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים בקטגוריית גוף ונפש
טיפול שורש
מתי נבצע טיפול שורש?

טיפול שורש הוא כמובן מונח המגיע אלינו ישר מעולם טיפולי השיניים. ברבות הימים הפך המונח לניב שגור בפי רבים. אלו המעוניינים לתאר סיטואציה בה יש

קרא עוד »
טיפולים דנטאליים אסתטיים
טיפולים דנטאליים אסתטיים שכדאי להכיר

השיניים שלנו בעלות השפעה דומיננטית על המראה הכולל ומלבד רפרטואר רחב של טיפולים הקשורים לבריאות השן, כגון סתימות, כתרים, טיפולי שורש, הרי שבשנים האחרונות עלתה המודעות לקיומם של מגוון טיפולים דנטאליים אסתטיים המיועדים לשיפור התפקוד והחזות של השיניים להשגת חיוך מיליון דולר.

קרא עוד »
אכילה נכונה בגיל ההתבגרות
אכילה נכונה בגיל ההתבגרות

הרגלי אכילה לא בריאה בשלבי ההתבגרות וההתפתחות, עלולים לגרום לנזקים בעתיד. במאמר זה אני ממליצה על הרגלים של אכילה נכונה בגיל ההתבגרות. המשיכו לקרוא

קרא עוד »